>>Ochrona prawna
Zgodnie z Art. 23 Ustawy z dnia 29.08.1997 r. o strażach gminnych / miejskich (Dz. U. Nr 123 poz. 779) w związku z wykonywaniem czynności służbowych strażnik korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
Art.226 §1. Kodeksu Karnego stanowi:
Kto znieważa funkcjonariusza publicznego albo osobę do pomocy mu
przybraną podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych,
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności
do roku.
>>Ustawowe obowiązki
Do obowiązków strażnika gminnego zgodnie z art. 27 Ustawy z dnia 29.08.1997 r. o strażach gminnych / miejskich ( Dz. U. Nr 123 poz. 779) należy:
- przestrzeganie prawa, rzetelne, bezstronne i terminowe wykonywanie poleceń przełożonych,
- poszanowanie powagi, honoru, godności obywateli i własnej,
- zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej, podejmowanie interwencji w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia lub mienia, a także w przypadku naruszenia dóbr osobistych ludzi,
- zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, przełożonymi, podwładnymi oraz współpracownikami,
- stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
- zachowanie się z godnością w czasie pracy i poza nią,
- Strażnik przy wykonywaniu czynności służbowych jest obowiązany nosić umundurowanie, legitymację służbową, znak identyfikacyjny oraz emblemat gminy,
- Podczas wykonywania czynności służbowych strażnik jest obowiązany przedstawić się imieniem i nazwiskiem, a ponadto na żądanie osoby, które czynności te dotyczą, okazać legitymację służbową w sposób umożliwiający jej odczytanie i zanotowanie nazwiska strażnika oraz organu, który wydał legitymację,
- Strażnicy mogą zrzeszać się w związkach zawodowych, lecz nie mają prawa do strajku. W trakcie trwania stosunku pracy strażnicy nie mogą także być członkami partii politycznych.
>>Ustawowe uprawnienia
Zgodnie z art. 12 Ustawy z dnia 29.08.1997 r. o strażach gminnych ( Dz. U. Nr 123 poz. 779) strażnik miejski wykonując czynności służbowe ma prawo do:
- udzielania pouczeń,
- legitymowania osób w uzasadnionych przypadkach w celu ustalenia ich tożsamości,
- ujęcia
osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia
lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia i niezwłocznego doprowadzenia
ich do najbliższej jednostki policji, - nakładania
grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia określone w trybie
przewidzianym przepisami o postępowaniu w sprawach o wykroczenia, - dokonywania
czynności wyjaśniających, kierowania wniosków o ukaranie do sądu,
oskarżania przed sądem i wnoszenia środków odwoławczych – w trybie i
zakresie określonych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia, - usuwania
pojazdów i ich uruchamiania przez blokowania kół w przypadkach,
zakresie i trybie określonych w przepisach o ruchu drogowym, - wydawania poleceń,
- żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych i samorządowych,
- zwracania
się w nagłych przypadkach o pomoc do jednostek gospodarczych,
prowadzących działalność – w zakresie użyteczności publicznej oraz
organizacji społecznych, jak również każdej osoby o udzielenie doraźnej
pomocy na zasadach określonych w ustawie o policji, - obserwowania i rejestrowania przy uzyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych.
Strażnik może stosować wobec osób uniemożiwiających wykonanie zadań
służbowych określonych w ustawie następujące środki przymusu
bezpośredniego:
- siłe fizyczną w postaci chwytów obezwładniajacych oraz podobnych technik obrony,
- kajdanki,
- pałki obronne wielofunkcyjne,
- psy obronne,
- paralizatory elektryczne,
- ręczne miotacze gazu.
Środki przymusu bezpośredniego powinny być stosowane w sposób możliwie
najmniej naruszający dobra osobiste osoby w stosunku do której ich
użyto.